E-ITSPEA: Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

Tänaseks on internetis tohutult palju erinevaid rakendusi, mis on inimestele kättesaadavad ja kasutatavad. Kuid kõik rakendused ei ole kahjuks ülesehitatud sedasi, et neid oleks inimesel võimalikult lihtne ja hea kasutada. Jakob Nielsen on väljamõelnud mõned kriteeriumid, et kuidas hinnata kasutatavust. Nendeks kriteeriumiteks on:
  • Õpitavus - kui kiiresti saab kasutaja objekti esmakordsel kasutamisel selgeks peamised funktsioonid?
  • Tõhusus - kui kiiresti saab kasutaja vajalikud toimingud tehtud, kui objekti kasutamine on selgeks õpitud?
  • Meeldejäävus - kui kiiresti suudab kasutaja vajalikud oskused meelde tuletada, kui mõnda aega ei ole objekti kasutatud?
  • Vead (tegelikult veakindlus) - kui palju kasutaja objekti kasutamisel vigu teeb, kui tõsised need on ja kui raske on neid parandada?
  • Rahulolu - kui meeldiv on kasutuskogemus?
Kasutades neid kriteeriumeid vaatame kahte näidet, mis on veebis kättesaadavad. Ehk üks, mis vastab kõikidele kriteeriumitele ja teist, mis ei vasta.

Google - Positiivne näide

Google (https://google.com) otsingumootor on vast kõigile tuntud ja teadaolev veebileht. Pole ühtegi punkti, mis Google ei täidaks antud kriteeriumites ära.

Õpitavus - Google otsingumootor on võimalikult minimalistlik ja seetõttu on seda ära õppida väga lihtne. Kasutamise ajal ka Google annab näpunäiteid.

Tõhusus - Võib vast kindlalt väita, et kui midagi Google otsingumootorist otsida, siis selle ka leiab, isegi kui veidi valesti otsida.

Meeldejäävus - Kuna Google otsingumootor on lihtne ja minimalistlik, siis kasutaja peab jätma meelde vaid mõned üksikud asjad. Võib öelda, et see on väga meeldejääv.

Vead - Kui kirjutada otsingumootorisse vigaselt, suudab Google otsingumootor pakkuda õigeid sõnasid.

Rahulolu - Kuna Google on maailmas üks kasutatumaid otsingumootoreid, siis võib öelda, et inimesed on selle rakendusega vägagi rahul.

RDE - Negatiivne näide

Halba näidet on tänapäeval õnneks raskem väljatuua kui head näidet. Aga kahjuks eesti veebipoodide seas neid veel üksjagu leiab. Kõige hilisem halb kogemus mul endal oli veebipoe RDE-ga (https://rde.ee).

Õpitavus - Asjad on üsna kokkulükatud, flitreerimine ja sorteerimine on pigem puudulik (tänaseks on nüüd mingisugune funktsionaalsus tekkinud). Pigem võtab inimesel aega, et saada selgeks kuidas soovitud toode lehelt üles leida.

Tõhusus - Kuna filtreerimise ja sorteerimise funktsionaalsus on üsna kehv, siis toodete leidmine on seetõttu raskendatud. Menüü on tehtud staatiliste linkidena ja seetõttu tuleb alati alamenüü jaoks veebileht uuesti laadida.

Meeldejäävus - Kuna veebilehel kujutatakse väga palju asju koos, siis asjade/funktsionaalsuse meeldejätmine on seetõttu raskendatud.

Vead - Vead on pigem lihtsad tekkima kuna kirjasuurus on väike ja kõik nupud on üsna koos.

Rahulolu - Kui veebipood lisaks korraliku menüü funktsionaalsuse, sorteerimise ja filtreerimise ning kujundaks veidi lehte ümber, siis oleks rahuldav kasutajakogemus. Hetkel puudub ka eelnevate ostude jälgmine veebipoes.


Kasutatud allikad:

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

E-ITSPEA Raamatu Retsentsioon: "Pragmaatiline Programmeerija"

E-ITSPEA 13: Teistmoodi IT