E-ITSPEA: Uue meedia mõju

Vanaks meediaks loetakse meediat, mis on olnud inimestele saadaval alates 20. sajandist ja mis on olemas olnud enne informatsiooniajastut. Parimateks vana meedia näideteks on raadio, televisioon, ajalehed ja reklaambännerid. Informatsiooniajastu on toonud kaasa nö uue meedia, milleks on näiteks sotsiaalmeedia, blogid, foorumid, otsingumootorid jne. Kuna Informatsiooniajastuga on kaasa tulnud nii palju uusi meediakanaleid, siis tahest-tahtmata on mõjutada saanud nendest ka vana meedia. Kui mõelda, et milline uue meedia komponent on vana meedia oskakaalu kõige rohkem vähendanud ja seda mõjutanud, siis tõenäoliselt võiks öelda, et selleks vast on otsingumootorid.

Otsingumootorite mõju

Otsingumootorid mõjutavad meid tänapäeval erinevat moodi ja see mõjutab ka pea kõiki vana meedia komponente. Näiteks, kui vaadata kuidas vanasti kirjutati ajalehtedesse artikleid, ehk millest kirjutati ja kuidas need ülesehitatud olid, siis erinevusi on tänapäeval näha.

Enamus inimesi, kes on internetiga ühenduses, otsivad uut informatsiooni just läbi otsingumootorite ja seetõttu on otsingumootoritel võimalik tekitada lihtsasti uusi trende ja ajalehed peamiselt kirjutavadki artikleid teemadest, mis on hetkel aktuaalsed ja populaarsed. Sellised teemasid ja informatsiooni selle kohta vast ongi kõige lihtsam leida nendest samadest otsingumootoritest.

Järjest populaarsemaks muutuvad ka veebis olevad ajalehed. Ajalehtedel on raha teenimine veebis kordades lihtsam kui traditsioonilisel viisil ajalehte trükkides. Seega enamus artikleid, mida ajalehed kirjutavad, on kirjutatud just silmaspidades veebi. Artiklite sisu, millest kirjutatakse, lauseehitused ja sõnavalikud on võimalikult meelepäraseks tehtud just otsingumootorite jaoks, et need oleks seal võimalikult hästi leitavad.

Ehk kui vanasti võib-olla ei pandud nii palju rõhku, et kuidas, kus ja kui palju mingit konkreeteset sõna just artiklis kasutada, siis tänapäeval suuremad ajalehed kirjutavadki oma artiklid esmalt veebi silmaspidades ja sama artikkel läheb seejärel ka trükki. Ka artiklite pealkirjade väljamõtlemisest on kujunud omamoodi kunst.

Kui otsingumootorid mõjutavad seda, et millest ja kuidas millestki kirjutatakse, siis otsingumootorid ka samal ajal vähendavad vana meedia osakaalu mida inimesed tarbivad. Tänu otsingumootoritele on inimestel väga lihtne leida uusi meedia kanaleid, mis rahuldavad nende vajadusi kordades kiiremini ja paremini kui on seda kunagi suutnud vana meedia teha.

Google päringute hulk ühes päevas (2019. aastal)
FOTO: oberlo.com



Kasutatud allikad:

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

E-ITSPEA Raamatu Retsentsioon: "Pragmaatiline Programmeerija"

E-ITSPEA 13: Teistmoodi IT

E-ITSPEA: Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus